Kisvasutam trtnete
Kezddtt a trtnet 1992 nyarn. Egy nap nevelapm cinkos mosollyal jelentette be: vele kell, menjek j munkahelyre, mert valami rdekes vr rm. Legyen. Az j munkahely egy hbor utn plt nagy istll volt Gyula Kiskrjrs nev rszben. A rendszervlts utn a marhatenysztst csirkenevels vltotta fel. ket vigyzta – nevelte fater. Az rdekessg kvl volt az istll falnl, lomokkal takarva: egy kisvasti kocsi! Vaslemez platval, egy vas homlokfallal s kt vas oldallal, mindez jl – rosszul sszehegesztve. Nan, hogy kell nekem! Vihet!
Azt mg megnztem, plya van –e valahol, de nem talltam. A kocsi 500 mm nyomtvolsg, kls csapgyas kivitel. Pr nap mlva rte mentnk lovas kocsival, de ketten nem brtuk felrakni a platra: mi legyen? Nos, vontatktlre vettk, fater a bakon, a lovas kocsi utn ktelen zrgssel a kocsi, melyet kanyarokban n igazgattam. Fltem kicsit a nyomkarima miatt, a futfellet is vkonyra kopott, de psgben hazartnk.
Msnap ksztettem egy cca. 4 m replvgnyt. Kicsit recsegett, ugyanis fenyfbl ksztettem… De aztn elkezdtem a sneket is gyjteni. Nem nehz egy oly vrosban, ahol tucatnyi kisvast volt az tven mterestl az tven kilomteresig… A plyapts elmaradt, majd 1993 februrjtl egy ves katonaidmet tltttem.
1994 nyarn aztn eljtt a kisvast ptsnek ideje. A mdszerem egyszer volt: kt snszl keresztben laposvassal sszehegesztve, a laposvas kt lyukkal. Ezekbe szzas szeg, mely akc kertsoszlopokat rgztett. gyazat salak. Lett is j 6 – 7 m plym. s lett az cskavasbl kimentve egy jabb jrm: bels csapgyas, kln – kln forg klls kerekekkel, felptmny nlkl. Vgl jtt a trs. A hullmvlgy. gy reztem, nem tudom lmaimat megvalstani. Akkori fizetsem az lethez volt csak elg, egy doboz festkre mr nem futotta. A tanyn nem volt ram, hegeszteni a szomszd tanyra jrtam t, j 600 mterre. Volt, hogy este gyertya mellett frszeltem a sneket: a frszlapbl kihull fmforgcs a gyertyalngra hullva csillagszrknt szikrzott.
Kigondoltam, ha tadom ket egy gyesebb, anyagilag ersebb embernek, jobb sorsuk lesz. Igen, ket: a kisvasti jrmveket mind a mai napig szemlyknt – llnyknt kezelem. Viselkedsk – sorsuk van. lnek, nincs jobb sz, lnek. n nem tudtam a rmbzottakat ltetni – gygytgatni.
A „Hobbim a Vast” c. jsg 1994/4 szmban jelent meg hirdetsem. 1995 tavaszn jtt a vev teherautja, hogy elvigye kisvasutam. Elvitte…
1998–ban Isten segedelmvel sikerlt vsrolnom egy 507 m2 birodalmat, egy gymlcsst, melyhez vgre a 220 V ldsos volta is duklt. s elkezdett hinyozni a tbb, mint hrom ve eladott (jelkpes ron) kisvast. Ks bnat…
2000. mjusban megyek ki a kertbe, mikor ltok a dlt mellett lv gyr udvarn egy fldkupacbl kikandiklni valami sndarabot. A gyrban 1973 – 1995 kztt mkdtt 600 mm nyomtvolsg kisvast, fatelepi rnkvast. Szval biciklirl le s oda a fldkupachoz: kezemben egy 108 cm hosszsg sn ezzel a felirattal: ZD 951. 12. MA. Hazavittem a kertbe, kicsit „elbeszlgettnk” s megszletett a megolds a hogyan tovbbra: j kisvast kell!!!
Elkezddtt a gyjts. Nem volt mg a nyomtvolsgra sem receptem: gy gondoltam, majd az els jrm, vagy kerk eldnti. Eldnttte. Egy kerkpr nem kelt 1995–ben tra: nem brtuk ketten Valentinnel, mert volt a vev, szval nem brtuk feltenni a teherautra. Jttek a snek: srrt, pnzrt, ssrt, j szvvel ingyen s 80% az cska vasbl kimentve. Elkerlt a hazai egyetlen kisvasti vassn s egy aclsn 1886–bl. Rengeteg grcls a vele jr rengeteg boldog pillanattal.
De honnan legyen igazi jrm? Dvavnyn volt egy lnyismersm s tglagyr. Adott a dolog, irny Dvavnya. A lny… Szval irt nagy szerencsm volt, mert a tglagyr igazgatja, Szilgyi Sndor r gyulai szrmazs (mg utazott a GV-on!) jindulattal fogadott s 2001. tavaszn megkttetett az alku: kapok egy csillt s egy prekocsit ingyen, cserbe megosztom a Gyulai GV.-rl gyjttt adataimat. Hurr!!! gy a nyomtvolsg kisebb, 500 mm lesz.
Csendes gyjtget, tervezget letmd 2002 szeptemberig, mikor vgre elhoztam a dvavnyai tglagyr 16 psz. csilljt az 5 psz. 0.75 m3 teknvel s egy prekocsit, plyaszm nlkl.
Tli lom a kocsiknak – sneknek, trelmetlen vrakozs rszemrl rengeteg tervezssel – tanulmnnyal. De ez a tl mr msodik ve magnytl mentes, prommal, Andival radsul egy kishz ptsbe is belefogtunk, az is flbe maradt…
De egyszer kitavaszodik! 2003. mrciusban feljtottam a csillt, ehhez mr volt 5 mter vasaljas repvgnyom is. A sors irnija, hogy a repvgny 2002. nyarn ugyanazon a Csete – tanyn lett sszehegesztve, mint az els plya 1994–ben, csak most 2600 mtert kellett menni… prilisban talpft vettem, ki tudja hanyadjra rovancsoltam a ktszereket, sdert vettem gyazatnak s munkatrsnm, Veronka segtsgvel a nehezebb, 12–13.75 –14 kg–os snekbl sszehegesztettnk 6 db 5 m szlat. Az alptmnyhez a bkscsabai gztglagyr 1919–es szabvnytervt hasznltam fel, a sllyesztett kivitelt.
2003. 05. 03–n reggel Bakcsi Mt, Bede Andrs s n lttunk neki, hogy lefektessk az els 15 m plyt. t mter sikeresen el is kszlt. Azt a repvgnnyal sszektve ki is prbltuk a csillvel, gy meg is volt az els baleset, tudniillik az rszelvnybe belg kerti villanyoszlopot eltttk.
Kisvasutam tulajdonkppen kzti vast, mivel minden talpfakzbe egy jrdalapot is helyezek, gy oldva meg a kertben a gyalogos kzlekedst s gy sprolva az gyazattal.
Msnap egyedl jabb 5 mter, majd r egy htre jabb 5 mter plya. Ekkorra mr olyan j id lett, hogy a feljts nlkli kiskocsit is snre tettem, rajta egy 190 literes fekete szn vastartllyal, gy oldva meg a melegvizes kzmosst. Ebbl lett a msodik balesetem: letoltam egy tengellyel a vgny vgn a kiskocsit, a tele tartly elrntotta a kocsit, felborult minden, a vz kimltt s a tartly sszetrt egy cserepes virgot…
Elfogyott a sn, mrmint az sszehegesztett. Volt mg hrom talpfm, lefektettem egy 2,8 m mezt. Minden mezt snszeggel rgztettem, melyeket kemencei pttborozsom alkalmval hoztam. A leng illesztsek tkz talpfin alttlemezzel, a tbbi talpfn anlkl. Hevedernek laposhevedereket alkalmazok kvl – bell ngy csavarral. Szval elfogyott a snszl, gyere Veronka hegeszteni! Ekkor derlt ki, hogy a tbb szz kils csillt egy hat ves kisgyerek is prmn tudja mozgatni!
Oktberig lefektettem egymagam egy 6 mteres mezt, mely mr tmeneti snnel van a 7 kg-s snrendszerre ill. egy 5 mteres mezt. Ez utbbihoz ismt szabvny talpfa helyett kertsoszlopot s rnkt hasznltam fel, a gyrban frtam ki a hevederkamrkat s Lajos szomszdom hegesztette ssze.
Volt egy szp hossz plya kezdet s vg nlkl. Ugyanis az utctl mg vagy 6 mterrel el voltam maradva, radsul kell egy „S” kanyar a difa kikerlse miatt. Az „S” kanyarhoz ngy ves sndarab kell. Kett mr volt, kettt meg magam ksztettem el. Nnnnna nem snhajt kszlkkel, nekem olyan nincs: szn tzet gyjtottam a fldn, vkony sn bele, majd a szilvafa ketts trzsbe s hajlts kzzel! A ngy v ngyfle mret lett. Ez van, gyere Veronka hegeszteni! Az „S” kanyar napjn ismt egyedl fogtam hozz az ptkezshez. Az els kanyar ksz volt, az sszekt egyenesben 560 mm volt a nyomtv. Mondom, kiprblom a csillvel a kanyart. Persze, hogy tovbbment s kzesett! A teknt mg ngyen emeltk be prilisban, most egyedl lktem ki a vzbl. Msfl ra alatt emeltem be talpfamglyzssal az alvzat! Hopp, megvan a dtum is: msnap, szeptember 28-n emeltk ismt csak ngyen be a leesett teknt!
De most mr kijrhattam az utcra vgre! A plya az pl hzon is tl rt mr, radsul oda is tettem egy 2,8 m repcsivgnyt. Jtt az ptkezs vghajrja. A szennyvzakna fldjbl cca. 3 m3 csillvel hordtam el. Az utcrl majd ennyi sdert hoztam be. Az idkzben feljavtott kiskocsival mindent hoztam-vittem. Egy nap rekordot dntttem: 1 tonna forgalom! A kiskocsival 16 zsk cementet toltam fel ngyesvel s a csille is fel vitt fl tekn sdert.
De mirt a fel? Nos, a kerti talaj miatt a plya megsllyedt s lett 3‰ emelked, amin a tele kocsikat kell feltolnom. Nem knny! A tzes vek kisvasti irataibl tudom, hogy kzi zemnl a kocsit 4-5 ember mozgatja + fkez!
Van egy msik problma is. A kt kocsit csak gy tudom egymssal cserlgetni, hogy a kisebbiket kibortom a plybl s meghaladom a csillvel. Vagyis kell egy vlt! De ez mr a 2004-es v feladata lett. A vlt egyik szra a fssznben fog vgzdni, mely egyttal kocsiszn is lesz, a msik szra a tolatmozgshoz kell s a majdani bvts innen fog folytatdni.
A 2004 v feladata lesz egy harmadik kocsi ptse is, mely egy fkes pre kocsi lesz, mg a kiskocsi visszakapja a tartlyt. t kell ptenem az „S” kanyart szeldebbre s az traks miatt burkolnom kell. Ki kell emeljem a sppedst is. Vagyis vrom a tavaszt, hogy folytathassam, amit 1992-ben elkezdtem!
|